zondag 29 januari 2012

Dag 1 - Vertrekdag

Zow...het is nu 1:30u in Dubai en ik ben eindelijk aangekomen in mijn hotel. Dat ging nog niet vanzelf, maar daarover straks meer.

Eerst maar even wat schrijven over de aanloop van deze vakantie. Dat ging eigenlijk ook niet echt vanzelf. Al in 2007 had ik een ticket naar Nieuw Zeeland geboekt, maar toen werd ook iOpener heel serieus en moest ik de reis annuleren. Maar al die jaren is Nieuw Zeeland op m'n lijstje blijven staan en nu heb ik dan eindelijk de kans om te gaan. Ticket boeken en dan beginnen aan de voorbereidingen van de reis. Het is ongelooflijk maar met 3 maanden voorbereiding zou je zeggen dat ik ruim op tijd klaar zou zijn. Maar nee, vanacht om 1 uur kon ik de laatste puntjes van m'n actielijstje afvinken en gaan slapen.

Tot vanochtend om 8 uur de wekker ging. Laatste spulletjes inpakken. Dammm ontbijt vergeten in te kopen. Moeders die me om 9 uur ophaalt en me naar het station brengt. En dan de trein naar Schiphol. Een flinke omweg via station Sloterdijk is tegenwoordig de 'normale' route. De directe route  moet toeslag over betaald worden. Nou jah, zoveel haast heb ik ook weer niet. Maar als ik op station Sloterdijk mensen wanhopig met grote koffers de overstap naar de sprinter naar Schiphol zie missen omdat ze ruim 200m buitenom naar een ander stationsgebouw moeten lopen, dan krijg ik toch het gevoel dat er iets niet helemaal klopt met ons OV.

Op Schiphol loopt alles vlekkeloos. Ik ben al online ingechecked en hoef alleen m'n tas af te geven. Daarbij kan ik ook nog m'n stoel ruilen voor een stoel aan het gangpad. Om 12 uur komt Eduard nog langs op Schiphol om nog even een bakkie te doen en me uit te zwaaien. Dan door de douane en een body-scan. Wat toch een  beetje vreemd aanvoelt, om met je handen omhoog als een soort crimineel in een hokje te gaan staan  en dan draait een reusachtige scanarm om je heen, Natuurlijk geeft ie bij iedereen wel iets verdachts aan, waardoor elke passagier ook nog handmatig wordt gefouilleerd. Niet heel efficient.

Het vliegtuig vertrekt redelijk op tijd en de 6.30u durende vlucht gaat verbazingwekkend snel. Ik slaap wat, ik eet wat en kijk 2 films en dan zijn we er al. Helemaal geen tijd gehad om mijn fancy tablet uit te proberen of de tijdschriften die ik heb meegenomen te lezen. In Dubai is het nu 0.15u lokale tijd. Een modern vliegveld met ruime hallen en veel marmer en blinkend metaal. Tas ophalen van de band en dan een taxi pakken naar het hotel. Simpel...

De taxi-chauffeur kijkt me aan alsof hij water ziet branden. Het Al Uruba-hotel kent hij niet. Op mijn printje van Booking.com staat ook geen adres, maar wel de wijk. Deir, de Old Gold Souk. Dat vindt de chauffeur ook maar niets. Allemaal Afrikanen daar zegt hij hoofdschuddend. Toch gaan we op weg en al snel rijden we rond in de betreffende wijk. Eerst rijdt hij wat rondjes waarbij we allebei aandachtig de namen van de hotels die we zien oplezen. Dat heeft geen resultaat. Dan op onmogelijke punten naast een collega gaan rijden om via de geopende ramen de hotelnaam te roepen. Geen enkele taxi-chauffeur kent het hotel. Mijn chauffeur gaat steeds ongelukkiger kijken. Het is nu de  beste tijd voor een taxi-chauffeur om bij het vliegveld lucratieve klanten op te pikken, en ik ben dat duidelijk niet. Uiteindelijk probeer ik het hotel te bellen. Na een aantal pogingen is het raak en geef ik de telefoon aan de chauffeur. Die heeft wat moeite met gelijktijdig bellen en zijn rijbaan houden. Ik probeer nog verontschuldigend te kijken naar de mensen die we afsnijden en dat luid toeterend laten weten.
Er lijkt een doorbraak. De chauffeur rijdt nu doelbewust, doch nog steeds mopperend, naar een hotel. Het Gouden Ster-hotel in een straat met duidelijk vergane glorie. Dat is niet echt het hotel wat ik geboekt heb. Hij heeft afgesproken dat ik hier opgehaald zou worden door de hoteleigenaar. Vreemd dat hij me dan niet rechtstreeks voor het hotel kan afzetten. De chauffeur weet niet hoe snel hij m'n bagage moet uitladen en daar sta ik dan. In een verlaten straat te wachten om opgehaald te worden. Ik kijk erg ongelukkig en uit m'n ongenoegen aan de taxi-chauffeur, die door een laatste restje plichtsbesef niet durft weg te rijden. Al maakt hij duidelijk dat hij erg ongelukkig is door alle gemiste omzet. Net als ik besluit om weer in de taxi te stappen en dan de taxi-chauffeur me naar een 'echt' hotel te laten brengen, komt er iemand aanlopen. Ik volg de man naar zijn hotel. We slaan direct duistere, kleine steegjes in en ik ben erg benieuwd waar dit heengaat. We worden gepasseerd door een grote terreinwgen met politie. Die kijkt ons erg wantrouwend aan. Controleert onze paspoorten en vragen wat ik aan het doen ben. De naam van het hotel zegt ze niks. Maar we mogen doorlopen en zowaar na nog wat steegjes komen we uit bij het hotel. Die past in de omgeving: vergane glorie. Wel gratis internet en een bed zo hard als beton. Maar snel gaan slapen....

6 opmerkingen:

  1. Ja ja wilde natuurlijk goedkoop uit zijn he met je hotelletje ;).....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je criminele uiterlijke kenmerken werden dus gelijk weer beloond :-)

    Have a good one!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey Manuel, nog een hardstikke fijne vakantie gewenst !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super awesome, beetje skiƫn en duincrossen :)
    Volgens mij heb je het wel naar je zin daar ;)

    BeantwoordenVerwijderen